טיפ שבועי

כאב גב תחתון והליכה

כשכואב הגב התחתון. איזה טיפול הכי עדיף ומה כדאי לעשות?

80% מהאוכלוסיה סובלים בשלב כזה או אחר בחייהם מכאבי גב תחתון. זוהי עובדה סטטיסטית. רבים פונים לפיזיותרפיה, חלק לשיטות משלימות ואלטרנטיביות, קבוצות אימון, יש שניגשים לאורטופד למצוא מזור בתרופות כאלו או אחרות ויש כאלו שפשוט מתעלמים מהבעיה.

מחקר שיצא השנה באירלנד בא לבחון מהי השיטה הטובה ביותר מבחינת שיפור מוגבלות תפקודית, פחד מתנועה ורמת כאב כללי.

במחקר נבדקו 246 מטופלים בגילאים 18-65, 79 גברים ו:167 נשים שסובלים מכאבי גב תחתון למעלה מ3 חודשים וללא ממצאים פתולוגים בבדיקות הדמיה. מטופלים אלו נבדקו ב3 קבוצות טיפוליות:

1. טיפולי פיזיותרפיה.

2. קבוצת התעמלות.

3. תרגול הליכה מבוקרת.

המחקר הראה שיפור בכל הנבדקים אך לא היה הבדל סטטיסטי בין הקבוצות. כמו כן, רמת ההתמדה הגבוהה ביותר נרשמה דווקא לקבוצת ההליכה. כל זאת בבדיקות לאחר חצי שנה ושנה.

אלו הן תוצאות מעניינות וחשובות אך למרות זאת, לא כל כאב ובעיה נפתרים רק מפעילות גופנית וישנם מקרים שאכן מצריכים התערבות של טיפול פיזיותרפיה. זאת על מנת לשחרר נקודות טריגר בשרירים, חיזוקים יעודיים, טיפול בטווחי תנועה, קיצורים בשרירים ועוד בעיות שלא נפתרות רק מפעילות גופנית ומשפיעות במישרין על מכניקת התנועה של הגב והגוף באופן כללי.

מה שכן, תוצאות המחקר מלמדות שרמת פעילות מבוקרת שגם כוללת השתתפות פעילה מהמטופל היא אחד הדברים החשובים ביותר בטיפול בכאבים מסוג זה. היכולת של האדם להפעיל את עצמו למרות הכאב, לקחת חלק פעיל בהתמודדות ובטיפול בכאב ולאמץ הרגלים בריאים על מנת להתמודד עם הכאב הוא חלק אינטגרלי שצריך להיות מיושם בכל טיפול פיזיותרפיה.