תפריט נגישות

דורבן

"דורבן בעקב" או Plantar Fascitis

אבחנה זו הינה תהליך דלקתי שנוצר עקב יצירת קרעים קטנים או מתח גבוה מדי של הקשת הפלאנטרית המחברת בין חלקו הפנימי של עצם העקב לבין עצמות הסירה. הקשת הפלאנטרית משמשת כמעין מיתר מניפה השומר מצד אחד על מתח מסוים בכף הרגל שבולם זעזועים ע"מ שכף הרגל לא תקרוס בעת תנועה והיא שומרת על צורת ומנח כף הרגל. המונח "דורבן בעקב" מתייחס למצב בו חלק קטן מעצם העקב גדל (כמו דורבן או גוף דוקר) ויוצר חיכוך כנגד הקשת. מצב זה יכול לקרות אך המצב הראשון שתואר בפסקה שכיח יותר.

סימפטומים נפוצים

בד"כ כאבים באיזור העקב בדגש על חלקו הפנימי אך לעתים גם בכל כף הרגל, בד"כ בשעות הבוקר. כאב שמתגבר במיוחד בריצה משופעת מטה או בריצה במשטחים לא שווים (חוף הים, שטח הררי, ריצה במעגלים). לאנשים לא פעילים ספורטיבית, כאבים בהליכה ממושכת, עמידה ממושכת שבה הכאב הולך ומתגבר ולעתים עד כדי חוסר יכולת לדרוך מפאת הכאב. יתכן שנפיחות קלה תיווצר מקומית.

קיימות מספר אבחנות שעלולות לגרום לסימפטומים דומים כמו הקרנות עצביות מהגב התחתון או צביטת עצב בכף הרגל, מחלות מערכתיות כמו ארטריטיס, שברי מאמץ בכף הרגל והעקב. יחד עם זאת, אבחנה נכונה ע"י אורטופד ופיזיותרפיסט חשובה ע"מ לשלול אבחנות אלו, בכדי לפעול עפ"י תכנית טיפול מתאימה.

גורמים משפיעים

  1. דפורמציות או פגמים מבניים של כף הרגל ו\ או הקרסול היוצרים מתח עודף על הרצועה יכולים לגרום לדורבן בעקב. פגמים אלו יכולים להיות מולדים או עקב טראומות ישנות, או עומס יתר שנגרם מזה זמן עקב בעיות יציבה שונות וגרם לשינוי במערך עצמות כף הרגל.
  2. חולשת שרירים: שרירי התאומים מסייעים להורדת מתח מהרצועה בעת פעילות. באופן רגיל שרירים אלו מסייעים לדחיפת הקרסול למעלה ופנימה והתרוממות העקב מהקרקע בעת תנועה, תו"כ יצירת גלגול של כף הרגל. אם שרירים אלו נחלשים, ייווצר עומס יתר על הרצועה בעת תנועה בגלל שהתנועה תחל בתזמון לא נכון.
    השרירים המכופפים של כף הרגל, שבנוסף לכיפוף כף הרגל והבהונות, משמשים כמעין "מייצב אקטיבי" של עצמות כף הרגל וצורתה. חולשה בשרירים אלו יצור שוב מתח עודף על הקשת.
    שרירי אגן חלשים- תפקיד שרירי האגן ובדגש על הישבן הצידי הוא למנוע קריסה פנימית (או תנועה במגמה פנימית) של כל הגפה התחתונה בעת תנועה הגוררת אחריה את מפרקי הירך- ברך וקרסול. אם שרירים אלו יחלשו, הירך, הברך והקרסול ינועו בעת תנועה במגמה קדמית ופנימית, והלחץ יופעל בסופו של דבר על החלק הפנימי של כף הרגל היכן שנמצאת הקשת.
  3. קיצור שרירי התאומים או השרירים המכופפים של כף הרגל יצרו מצב בו הקשת תהיה במתח יותר זמן משהיא אמורה להיות במשך התנועה. (כשם שברכב, אם הבלמים הדוקים מדי או פועלים מוקדם מדי, דסקיות הבלם ישחקו מהר יותר).
  4. יציבה כללית לא נכונה: מנחים לא תפקודיים של מפרקי האגן והירך ו\או מגבלות בטווח התנועה בהם, יצרו עודף יתר על רגל אחת מאשר השנייה בעת תנועה ו\או עמידה. גורם זה עלול ליצור מצב בו שרירי האגן והירך לא מתפקדים כשורה כשם שצוין בסעיף 2 בפסקה האחרונה.
  5. השמנת יתר שיוצרת באופן כללי עודף יתר על הגורמים השומרים על יציבתנו הכללית והממוקדת יותר כמו הקשת הפלאנטרית.
    plantar fascitis 2plantar fascitis 1                    
        חבישה לטיפול בדורבן בעקב plantar fascitis
  6. חוסר יציבות או שליטה בשרירי ומפרקי הרגל והאגן באופן כללי ונקודתי. בכל רצועה, שריר, עור, וקופסיות המפרקים, קיימים חיישני תנועה שמספקים למוח מידע כל הזמן לגבי מצב כיווץ השריר, מנח הרגל, עודף מתח כאן או שם. המוח מעבד את המידע ושולח פקודות לשרירים להתכווץ ע"מ ליצור מנח פונקציונאלי של הגפה. חוסר פעילות או חוסר אימון של מערכת זו גורמת לשרירים להתכווץ מאוחר מדי או בתזמון לא נכון ולפיכך בעצמה חזקה יתרה. נתון זה גורם להעמסה של רקמות פאסיביות כמו קשת זו. (כשם שצבא זקוק למערך מודיעיני שיספק נתונים בזמן אמת ע"מ שהכוחות יוכלו להיות מוכוונים בצורה אפקטיבית. אם מערך זה לוקה בחסר, טקטיקת הקרב נפגמת ו"יחידות" מסוימות נוטלות יתר עומס בזמן הקרב).
  7. גורמים חיצוניים כמו נעלי אימון לא נכונות, ביצוע אימון ללא מתיחות או העמסת יתר באימון ללא הכנה או חימום מקדים או נכון (לדוגמא: אדם שהחל לרוץ 8 ק"מ ביום מבלי לבנות סרגל מאמצים או לאמן את מערכת היציבות שלו), ריצה בשטח לא ישר או עם הרבה סיבובים.

טיפול

  1. מנוחה ועצירת פעילות ספורטיבית ע"מ לתת לגוף לשקם את הקרעים הקטנים ברצועה.
  2. טיפול מקומי אנטי דלקתי כמו אולטרא סאונד, קרח, עיסוי מקומי, שחרור רקמות החיבור.
  3. שיפור התנועתיות במפרקי כף הרגל והקרסול (ובהתאם לצורך גם למפרקי האגן-ירך-ברך).
  4. מתיחות של השרירים המקוצרים שנזכרו לעיל.
  5. טייפינג או חבישה מיוחדת שנועדה להוריד לחץ מחלקים מסוימים בכף הרגל או הקרסול או ע"מ להביא את המפרקים למנח אופטימאלי לתנועה ובכך גם "ללמד" את המוח והגוף כיצד התנועה צריכה להתבצע.
  6. תרופות אנטי דלקתיות (עם מרשם רופא כמובן).
  7. מדרסים אורטופדיים מיוחדים המיוצרים עבור כל מטופל בצורה אישית, ע"מ לתמוך בקשת הפלאנטרית ולהוריד את העומס מאיזורים העלולים לגרום לעומסים.

חשוב לציין שטיפול חייב להתבצע ע"י פיזיותרפיסט מוסמך.

כשתהליך הכאב האקוטי והחזק שכח מעט, הטיפול מופנה לכיוון בדיקת כל מערכת התנועה, וכנגזרת מכך, חיזוק שרירי האגן, ישבן, שוק, ירך, שיפור השליטה בשרירים ומערכת היציבה (ראה סעיף 5) ולימוד דפוס תנועה נכון. כל זאת ע"מ למנוע את הגורם לתהליך הדלקתי. כמובן שתהליך זו מותאם לכל אדם עפ"י הפעילות ו\או הספורט בה הוא\ היא עוסקים.

חשוב לציין שבעת טיפול בדורבן בעקב, הורדת הדלקת עצמה אינה מספיקה. דלקת הינו תהליך טבעי של הגוף בו הוא מתמודד עם גירויים שונים מבלי לערב מערכתית את מערכת החיסון. אם הדלקת נמשכת ללא שליטה, אז קיימים סיכונים לרקמת החיבור ולהמשך שיקום הפיזיותרפיה. למרות זאת, חשוב להביט על הגורמים לתהליך זה כדי שלא יחזור שוב (לדוגמא: אם ייווצר שבר או חור בקיר התומך את הבית, נצטרך להביא פועלים שיתקנו את זה, הבית ימלא אנשים, חול, טיח, בטון (כמו שנוצרת נפיחות מקומית ברקמה). לעצור את התהליך הראשוני (או לעצור את הדלקת הראשונית) או לסלק את הפועלים ולנקות את הבית אמנם יצור נוחות בבית (הורדה בכאב ובנפיחות) אך החור בקיר יישאר ועלול לגרום לקריסת המבנה).

קיים שימוש לעתים בזריקות סטרואידים אנטי דלקתיים אם תהליך הדלקת לא שוכח, ולעתים רחוקות מאוד גם ניתוח להורדת העומס מהרצועה (ניתוח בעל השלכות שליליות על מבנה כף הרגל, יציבות, זיהום ועוד).

מאמרים נוספים