טיפ שבועי

וכאבי גב תחתון MRI

האם יש קשר בין תוצאות בדיקות כמו CT או MRI לכאבי גב תחתון?

80% מהאוכלוסיה תסבול בשלב זה או אחר בחייהם מכאבי גב תחתון. הנטייה בקרב אותם מטופלים היא ראשית לחפש סיבה לכאבים אותה ניתן לראות בעיניים ולהצביע עליה באופן נקודתי.

הרבה מטופלים נלחמים ומבקשים משירותי הבריאות בדיקות הדמיה כדי להוכיח את טענתם. זאת למרות שמרבית האורטופדים נמנעים מכך. הן בגלל הלחץ על שירותי הבריאות וכמובן בגלל שברוב המקרים אין בכך צורך ממשי.

מחקר שיצא השנה ביפן בדק 975 אנשים בגיל ממוצע של 66 את הקשר הזה. 88% מכלל המשתתפים הראה רמה כזו או אחרת של ניוון באחד מהדיסקים בגב התחתון למרות ש66% אחוזים מהם היו בכלל לא סימפטומתים ולא סבלו כלל מכאבים.

המחקר כן ראה קשר בין כאב לבין ניוון בדיסק בשילוב עם שינויים בחלק שהדיסק בא במגע עם חוליה ובשילוב עם שינויים בגוף החוליה עצמה. כלומר ניוון מאוד משמעותי שבו הדיסק כבר מתחיל להשפיע על הצורה של החוליה איתה הוא בא במגע. אך ניוון בדיסק לא בהכרח היה קשור לכאב. כמו כן, גם אם יתגלה קשר בין הניוון המשמעותי לכאבי הגב, איך ישפיעו תוצאות הבדיקה על אופן הטיפול? ניתוח הוא כמובן אופציה אחרונה בהחלט ובמקרים קיצוניים בלבד, משככי כאבים אפשר לתת גם ללא המידע שיגיע מתוצאות הבדיקה. הגישה הנכונה וההגיונית ביותר היא להפנות ממילא את המטופל לפיזיותרפיה. אם כל צורות הטיפול השמרניות יכשלו, אז אכן ניתן לבצע בדיקת הדמייה ולשקול אופציות ניתוחיות או אחרות.

כאבי גב יכולים להגרם ראשית מבעיה יציבתית, מחוסר איזון בין השרירים, צורת נשימה לא נכונה, אימון לא מתואם כהלכה וגם מתחים נפשיים ופסיכולוגיים ועוד. סיבות אלו לא ניתן לראות תחת המיקרוסקופ וצריך אבחנה של מערכת התנועה של המטופל על מנת לאושש או להפריך אותן ולפיכך גם לטפל בהן. את האבחנה הזאת ניתן לעשות בטיפול פיזיותרפיה אצל מטפל שיודע היכן לחפש ומסיק את הנחות היסוד שלו עפ״י השיחה עם המטופל ובדיקה פיזיקלית.