תפריט נגישות

בלוג פיזיותרפיה מקצועי

שבר תלישה בקרסול

שבר תלישה בקרסול

מהו שבר תלישה בקרסול?

שבר תלישה אינו שונה בהרבה מנקע בקרסול. הרצועה העיקרית שנפגעת בעת נקע בקרסול הינה הATFL שמחברת בין עצם הטאלוס לעצם הפיבולה. כשמנגנון הנקע חזק מאוד, לעתים הרצועה תולשת חלק מהעצם (בדרך כלל הפיבולה). במצב שכזה, בהתאם לחומרת השבר, רצוי לקבע את הקרסול בסד דינמי,(לא גבס אלא רק סד שמונע תנועות ספציפיות) על מנת לאפשר החלמה. הסימפטומים דומים. חשים נקע בקרסול, נפיחות לא יורדת, ההבדל העיקרי בין נקע רגיל לשבר תלישה הוא שלעתים הכאב מורגש גם בשינה.

איך מאבחנים שבר תלישה בקרסול?

צילום רנטגן פשוט יכול להראות את השבר אם מבוצע מהכיוון הנכון. חשוב לזכור שבכל נפילה מעל גובה מטר על הרגליים, חשוב לבצע צילום רנטגן כדי לשלול שבר. 

מה הטיפול בשבר תלישה בקרסול? 

עקרונות טיפול פיזיותרפיה לאחר שבר תלישה בקרסול אינו שונה מנקע רגיל למעט העובדה שצריך לכבד את תהליך ההחלמה של העצם ולהימנע מתנועות מסויימות. זהו תהליך טבעי שלא ניתן להשפיע עליו או לזרז אותו והוא לוקח מס׳ שבועות. בזמן זה עדיין ניתן לבצע פיזיותרפיה ולדרוך על הרגל (בהתאם לחומרת המצב ובהתאם להנחיות הרופא כמובן) ולבצע טיפולים שיעזרו לשמר כח קיים ודפוסים שיעזרו להשתקם מהר יותר עם הסרת הקיבוע הדינמי. לאחר מכן, המשך הטיפול כולל תרגול יציבות, שיווי משקל, עיסויים מקומיים וכמובן בדיקת מנגנון התנועה מהאגן ומטה בכדי לאתר אולי דפוסי תנועה לקויים שיכולים לגרום לנקע לקרות שוב.

על נקע בקרסול נכתב בהרחבה באתר בסוגי טיפולים טיפול לאחר נקע בקרסול ובמאמר נקע בקרסול או Lateral ankle Sprain