תפריט נגישות

בלוג פיזיותרפיה מקצועי

הסכנות בקורקינט חשמלי והדרך להימנע מפציעה

הסכנות בקורקינט חשמלי והדרך להימנע מפציעה

מאז הופעת הקוריקנטים בתל אביב, עלתה במקביל כמות הפציעות שאני נתקל בהם הקשורה לרכיבה בהם.מפציעות קלות כגון חבלות שטחיות ועד פציעות קשות יותר כגון שברים, פריקת כתף, קרע בשריר, קרע ברצועה צולבת בברך, חבלות ראש ועוד.

עפ"י הלמ"ס ב2018 ארעו 236 תאונות בהן היה מעורב קורקינט חשמלי, ביניהן הרוג אחד. זאת לעומת 93 נפגעים ב2017. מרבית הפציעות הן אכן בעלות אופי אורטופדי. חלק ניכר מהפציעות אכן קשורות לחוסר זהירות משווע מצד הרוכב כמו נסיעה מהירה תוך דיבור בנייד, הרכבת יותר מנוסע אחד או נסיעה באור אדום. מצד שני חלק גדול מהפציעות שמטופלים דיווחו לי באופן אישי, נגרמו עקב איבוד שליטה תוך כדי עליה על מדרכה בזווית חדה או איבוד שליטה עקב היסח דעת או פשוט בהלה מגירוי בלתי צפוי בכביש.

חשוב לציין שמדובר בפתרון תחבורה ציבורי מבורך, זול, יעיל, ירוק ונותן מענה מיידי וטוב מאוד בהיעדר מערכת תחבורה ציבורית עירונית יעילה ונגישה כגון רכבת תחתית או רכבת קלה. מצד שני, העיר עצמה והתשתיות שבה, לא הספיקו להתעדכן ולפיכך לא תמיד מאפשרות נסיעה בטוחה. אחרי הכל זה הגיוני שתיקון תשתיות בכל רחבי העיר לוקח זמן רב יותר מאשר תחילת הפצה של מאות קורקינטים ברחבי העיר. מצד שני עקב החסרונות של הכלי הזה, הנסיעה הופכת למסוכנת מאוד:

  1. בסיס תמיכה צר: בזמן נסיעה על קורקינט אנחנו ממקמים רגל אחת מול השניה וכך בסיס התמיכה שלנו נהיה צר מאוד. שינוי פתאומי בכיוון התנועה בבסיס הכלי גורם לתנודות גדולות יותר בפלג הגוף העליון ובכך מקשה על היכולת לתקן שינויים פתאומיים בכיוון התנועה. כמו כן גלגלי הקורקינט צרים, חלקים וקטנים מאוד ביחס למשקל שהם נושאים. זאת בניגוד לרכיבה על אופניים רגילות שבה כל רגל ממוקמת לצדי הגוף, הגלגלים גדולים יותר באופן משמעותית (ברובם גם מחורצים ועבים) ובכך מגדילים את בסיס התמיכה, מקטינים את ההשפעה של שינויי כיוון פתאומיים ומשפרים את האחיזה של הכלי על הכביש.

    אפשר להשוות את ההבדלים בין היכולת לשמור על שיווי משקל בעמידה על הקרקע עם עקב בצד אגודל לבין עמידה בפישוק ברוחב האגן. עשו בדיקה- נסו לרגל להניף ידיים באוויר במהירות או להזיז את הראש במהירות מצד לצד בשני המצבים הללו ובידקו היכן אתם מרגישים יציבים יותר. עכשיו דמיינו שאתם צריכים לעשות את זה על כלי שנוסע במהירות של 20 קמ״ש. בטיפולי פיזיותרפיה תרגילי שיווי משקל גם ניתנים כתרגילים לשיפור שיווי המשקל בעמידה על הרצפה ועל עזרים שונים כגון בוסו ופיתה.
  2. מרכז כובד גבוה: עצם העובדה שאנחנו עומדים על עצם שנע במהירות, בניגוד לישיבה עליו, מגביה את מרכז הכובד המופעל על הכלי ובכך גם מקטין את היכולת להגיב במהירות לשינויי כיוון פתאומיים בדיוק כשם שמשאית גבוהה הינה כלי רכב פחות יציב בפניות חדות מאשר מכונית מרוץ.
  3. צורת ההינע: בנסיעה על אופניים רגילות לדוגמא, הרגליים שלנו מייצרות את ההינע. בכך כל פדאל הופך לשלוחה מכאנית ועצבית של הרגל שלנו. מערכת העצבים שלנו פועלת במודל של feedback-feed forward. כלומר הגירוי המוטורי אותו אנחנו מפעילים, מיוצר בהתאם לגירוי התחושתי של ההתנגדות שהתנועה מייצרת ותחושת ההחזר מתנאי השטח. במילים אחרות, העובדה שאנחנו מרגישים את ייצור התנועה וההחזר מהדרך, משפרת את היכולת שלנו לאמור מהירות, שינויים סביבתיים ולהגיב הרבה יותר במהירות.כל זה בניגוד לנסיעה על קורקינט בה ההינע מתבצע באמצעות מצערת חשמלית.
  4. גירויים סביבתיים: למרות שהדבר אינו חוקי ויכול לגרור קנסות וכמובן לגרום לפגיעה בהולכי רגל, עדיין רוכבים רבים נוסעים על מדרכות. למעט הסכנה לרוכבים והולכי רגל בהתנגשות זה עם זה, הסכנה כאן מבחינה הנדסית היא שבדר"כ העלייה למדרכה איננה בנויה בזווית חלקה ומתונה. ברוב המקרים קיים רווח גדול בין הכביש לבין המדרכה. גם הכבישים, במיוחד בימים אלו בהם מתבצעות עבודות תשתית רבות של הרכבת הקלה בתל אביב, מחורצים וקיימות בהם מהמורות. כל אלו גורמים לכך שעלייה למדרכה או נסיעה אל תוך מהמורה כזו, אם מתבצעת בזווית חדה, גורמת לכוח ההינע של הקורקינט להיעצר בפתאומיות אל תוך שטח פנים של גלגל קטן וצר. התוצאה היא שהגלגל ננעל,,הקורקינט נעצר בפתאומיות בזמן שהמומנטום של התנועה ממשיך ובכך הגוף נזרק קדימה.
  5. חוסר אכפתיות וחוצפה : יש נטייה לאנשים רבים לסיים נסיעה על הקורקינט ופשוט להשאיר אותו בס״מ הרבוע בו הם סיימו את הנסיעה. לדוגמא, פעם חזרתי בשעת לילה מאוחרת על שביל אופניים בפארק הירקון ואני רואה בחור צעיר שפשוט ירד מהקורקינט והשאיר אותו באמצע שביל האופניים. זה היה איזור חשוך ואם לא הייתי שם לב, הייתי פשוט מתנגש בו. אפשר לדמות את זה להתנגשות בתוך בזנט עם גלגלים.

מה הפתרון:

  1. סעו לאט !!! גם אם הדרך פתוחה לפניכם ללא כל התנגדות, לא תמיד שמים לב לשינויים קטנים בכביש. במיוחד כשאתם מתקרבים לצומת ועל אחת כמה וכמה בחושך.
  2. כבדו את חוקי התנועה ואל תעברו ברמזור אדום או תתעלמו בתמרור עצור ומתן זכות קדימה. אל תשכחו שעצם העובדה שאתם לא מייצרים את ההינע אלא משתמשים במצערת, כך נפגמת גם היכולת שלכם לנתח את המהירות שלכם בהתאם למצב מרובה גירויים כמו חציית צומת.
  3. אל תעלו על מדרכות. גם אם נשים בצד את העובדה שזה לא חוקי ואתם יכולים לקבל קנס כספי כבד, המדרכה בנויה לצעידה, לא לנסיעה של גלגלים צרים. היא משופעת בזוויות שונות, חריצים, אבנים. כמו כן הולכי רגל שהולכים בשאננות לא תמיד מודעים לכך שאתם מגיעים מאחוריהם ובלתי ניתן לצפות את התגובות שלהם לאן הם יפנו ברגע נתון אם יחושו איום.
  4. אל תדברו בטלפון או תשלחו מסרונים תוך כדי הנסיעה. קחו דוגמא מרוכבי אופנוע. רוכבי אופנוע מאוד דרוכים ובדר״כ שמים לב אפילו לשקית מתנופפת באוויר במרחק של עשרות מטרים מהם כי חוסר תשומת לב יכול לגרום להם להיתקל בשקית ולגרום לתאונה. דרך אגב זו אחת הסיבות שנסיעה על אופנוע היא דרוכה יותר וגורמת למאמץ שרירי גבוה וממושך, מה שבתורו גורם לפעמים לעייפות שרירים וכאבים בקרב רוכבים.
  5. אל תרכיבו עוד נוסע אתכם. זו פשוט סכנת נפשות ! כל האמור למעלה רק מעלה את הסיכון פי 2 ויותר עם משקל כפול ואדם שאין לכם שליטה על התנועות שלו או יכולת לצפות אותן ובכך להשפיע על יציבות הקורקינט. בחלק מהאפליקציות כיום ניתן גם לחייב נסיעה של שני קורקינטים על חשבון אחד למקרה ולחבר שלכם אין מנוי (ובמקרה הוא עצלן מדי להוריד אפליקציה, דבר שייקח לו בדיוק דקה מהחיים ויוריד את הסיכון שלו להיפגע באופן דרמטי).
  6. תרכיבו קסדה.
  7. אל תבצעו תנועות חדות מבלי להיות בטוחים שאין אף אחד מאחוריכם ואם אתם מתכננים עקיפה, צפרו קלות כדי ליידע את הרוכב מולכם שאתם מאחוריו. לקורקינט אין מראות המאפשרות לו לראות מה קורה מאחוריו. כמו כן לסובב את הראש תוך כדי נסיעה מסכנת את שיווי המשקל של הרוכב.
  8. ליבשו מחזירי אור בחושך.
  9. תתאמנו בספורט באופן קבוע. אימון גופני משפר את מהירות התגובה שלכם במקרה של נפילה, משפר את חדות החשיבה. כמו כן שרירים חזקים יכולים לעזור לבלום את עומס הפגיעה. ברגע נתון של נפילה, זה בהחלט יכול לשנות את התוצאה מפציעה קשה לחבלה קלה.

לסיכום- אם ניתן, פשוט תרכבו באפניים רגילות. זה בריא יותר, זול יותר במצטבר והרבה יותר בטוח. אם בשוטף אתם מסתמכים על נסיעה רכובה ביום יום למרחק ארוך יותר, עדיף אפניים חשמליות. אם אתם חייבים לנסוע בקורקינט מסיבה כזו אחרת, שימו לב לכל הפרטים.